VOKA Interview over Crowdfunding van Coaching Movie


Patryk Wezowski groeide als kind op met een gehoorprobleem. Dankzij coaching wist hij van zijn handicap een gave te maken en staat hij vandaag wereldwijd bekend als dé lichaamstaalexpert. Samen met zijn vrouw startte hij met een crowdfundingcampagne om een documentaire te kunnen maken over hun passie. Deze campagne werd 11 maart succesvol afgerond en wij luisteren graag naar hun crowdfundingverhaal.

Waarom heb je beslist om deze documentaire te maken?
‘Als kind had ik een gehoorprobleem: perceptiedoofheid. Daardoor kon ik niet goed horen wat anderen tegen mij zeiden. Om dat te compenseren lette ik sterk op lichaamstaal om mensen te begrijpen. Dankzij coaching is mijn leven volledig veranderd en beschouw ik mijn handicap niet langer als een beperking maar als een gave. Ondertussen ben ik uitgegroeid tot een van de wereldwijde autoriteiten op vlak van lichaamstaal. Samen met mijn vrouw, Kasia Wezowski, heb ik al eens meegespeeld in een film over omgaan met stress. Daar kregen we het idee om een hele film te maken over onze passie coaching.’

Over wat gaat de documentaire?
‘Voor de documentaire nemen we vijf verschillende klanten mee op pad die gecoacht worden door ‘s werelds beste coachen. We kijken welke veranderingen zich voordoen in hun leven dankzij dat traject. Aangezien we niet weten wat er exact zal gebeuren in de sessies, kunnen we geen extreem gedetailleerd script voorzien.’

Waarom heb je gekozen om via crowdfunding financiering op te halen?
‘Op alle mogelijke crowdfundingplatformen kwamen we films tegen die op die manier gefinancierd werden. Dat heeft ons geïnspireerd om voor de documentaire ook een campagne op te starten.’

Waren er andere financieringsmogelijkheden buiten crowdfunding? Welke?
‘Ja, via onze eigen contacten hebben we investeerders aangetrokken die een percentage van de winst krijgen in ruil voor hun financiering.’

Hoeveel procent van de documentairekosten werd gefinancierd door crowdfunding?
‘Mensen kunnen nog steeds investeren in ons project dus helemaal exact kan ik dat nog niet zeggen. Nu beslaat dat dat ongeveer een vierde van de totale kost, maar als we natuurlijk plots nog grote investeerders krijgen, kan dat aandeel verkleinen tot bijvoorbeeld een tiende.’

Welke voorbereidingen hebben jullie getroffen?
‘We hebben bekeken hoe andere succesvolle campagnes het in het verleden hebben aangepakt. We bestudeerden de elementen die de campagne deden slagen en hebben die dan zo goed mogelijk in de onze geïmplementeerd. Natuurlijk hebben we ook onderzocht hoe we van onze campagne een succes konden maken voor we van start gingen én zijn we op zoek gegaan naar partners om ons te ondersteunen. Daarnaast hebben we intensief nagedacht over hoe we ons doelpubliek actief bij de campagne konden betrekken, we wilden er een echte community van maken. Ook vonden we dat alles aan onze campagne moest aantonen dat we een kwaliteitsvol product willen maken. Zo hebben we bijvoorbeeld Betsy Chasse bij ons project gehaald, een succesvolle regisseur die onze documentaire gaat regisseren.’

Wat was essentieel tijdens de voorbereidingen?
‘De interesse die we op papier kregen van de distributeur van documentaires ‘The Secret’ en ‘What the bleep do we know?’. Dat waren kaskrakers uit de sector. Die bevestiging was enorm belangrijk om mensen te overtuigen. Wanneer personen al overwegen je te steunen en zoiets horen, krijgen ze meer vertrouwen in je project en zullen ze sneller geld doneren. Heel je campagne moet perfect in elkaar zitten, alles moet kloppen. Als je focust op één groot punt en de rest uit het oog verliest, dan mislukt het. Alles tot in de puntjes uitgewerkt hebben, maakt volgens mij het verschil tussen een succesvolle en mislukte campagne.’

Welke specifieke acties heb jij ondernomen om jouw backers/funders te bereiken?
‘We hebben heel wat evenementen georganiseerd, reclame gemaakt op verschillende sociale media en wedstrijden gehouden. We hebben met verschillende blogs en websites samengewerkt om speciale activiteiten op te zetten, veel interviews gedaan, … Kortom, alles wat je maar kan bedenken.’

Jullie wilden 150.000 dollar ophalen via crowdfunding, hoe hebben jullie dat bedrag bepaald?
‘We wisten dat we minstens 200.000 dollar nodig hadden om de documentaire te kunnen maken. Voor de campagne hadden we al 50.000 dollar opgehaald via andere investeerders, dus bleef er nog 150.000 dollar over.’

Welke voordelen biedt crowdfunding volgens jou?
‘Extra visibiliteit! Onafhankelijke platforms, vooral grote, hebben de nodige meetinstrumenten om te bepalen welke campagnes succesvol zijn. Als je op zo’n platform in de top geraakt straalt dat veel autoriteit uit. Je bent succesvol en je kan dat laten zien. Zo geef je het publiek het gevoel dat jouw project meer dan de moeite waard is om te financieren.’

Als je nu op de campagne terugblikt, zou je dan iets anders gedaan hebben?
‘Ja, ik zou een beetje meer tijd nemen om de campagne voor te bereiden. We hadden al zes maanden ingerekend, maar het was echt wel druk. Als we drie maanden extra hadden ingerekend, hadden we het iets rustiger aan kunnen doen. Onze persverantwoordelijke kwam er in het laatste stadium bijvoorbeeld nog bij. Om dan nog alles heel snel te regelen was moeilijk.’

Heb je nog enkele tips voor een ondernemer die een campagne zou willen opzetten?
‘Plan de campagne goed op voorhand. Een campagne die goed en vlot loopt, betekent meer succes. Er zijn erg veel mensen die pas funden als ze zien dat je campagne gaat slagen.
Als je een groot bedrag wil ophalen, neem je best een coach die ervaring heeft met het opzetten van een succesvolle campagne en het aantrekken van de crowd. Speel op veilig en zorg dat je de campagne op voorhand getest hebt voor een kleiner publiek om te kijken of je concept wel haalbaar is. Zo kan je ook ineens ontdekken wat er nog fout zit en aangepast moet worden.’

Klik hier voor de Coaching Movie website
Klik hier voor de kopie van het origineel artikel op de VOKA website
Klik hier voor de link naar de Coaching Movie Crowdfunding campagne

Zin om een nieuwe inkomstenstroom van 6 cijfers jaarlijks te bouwen voor je onderneming?
>> Klik hier om 1 jaar begeleid te worden door Patryk & Kasia Wezowski